وبلاگ تمبر محسن برنائی

مروری بر تجربیات یک کلکسیونر تمبر

حراج فوق العاده استثنائی و بینظیر انواع تمبر سکه و اسکناس!

دوستان عزیر برای اولین بار در جهان مدیریت موسسه و وبلاگ و سایت عظیمه وکریمه و قدیمه گالری تمبر من و خودم اقدام به حراج مجموعه های بینظیر شامل تمبر و سکه واسکناس مینماید.


                                    

شایان به ذکر است مجموعه های این شرکت -موسسه-کارخانه-وبلاگ-وبسایت که پدر تمبر سکه و اسکناس ایران و جهان محسوب میگردد( و شنیده ها حاکی از ان انست که در منظومه شمسی و اطراف و اکناف هم از محبوبیت خاصی برخوردار است ) فوق العاده نایاب و کمیاب بوده و از ارزش افزوده فوق العاده بالایی در طول یکسال نوری برخوردار است که فقط بخاطر حمایت از نسل علاقه مند بی اطلاع! به این قشر عزیز عرضه میگردد :

1- سکه منصوب به عیدانه ی  احمد شاه قاجار به نوه اش 

از این سکه که فوق العاده گرانبها و ارزشمند میباشد و در سال 88 تنها 1000تومان ارزش داشته و در طول مدت زمان 2سال 40 میلیون برابر شده و فوق العاده نایاب میباشد تعداد 2کامیون جهت عرضه به علاقه مندان توسط این موسسه تهیه شده و در انبار صاحبش موجود است احتمالا!

قیمت هر عدد 40میلیون تومان   با تخفیف فوق ویژه فقط و فقط  کامیونی 100هزار تومان

پیش بینی میگردد قیمت هر عدد تا سال 91 بالای یک میلیارد دلار ارزش داشته باشد

2 -صدسری تمبرهای ایران از سال 1200 تاسال  1400  با کیفیت سوپر فوق درجه 1 عضو انجمن فروشندگان اصیل درجه 6 تمبرهای ایران! فقط و فقط به قیمت 10 میلیارد تومان نقد و بیست میلیارد تومان اقساط 5ساله!

این تمبرها با گارانتی برگشت در صورت عدم رضایت    6ماهه کاملا معتبر نوه خاله اینجانب به علاقه مندان عرضه میگردد!

موجود 10سری که به اولین خریدار فروخته شد... تمام!!!

3-کلیه اسکناسهای موجود در تاریخ ایران و جهان بصورت تک- جفت بانکی و بسته 120تایی در این گالری جهت ارائه به علاقه مندان موجود میباشد

شایان ذکر است زمان تحویل این مجموعه ها به خریداران محترم از 10 سال به فقط و فقط 8 سال برای اولین بار در جهان توسط این موسسه تقلیل پیدا کرده است!

قیمت: توافقی....

4 مجموعه بینظیر دیگری همین الان از طریق تلفن بدستمان رسید که بر طبق شنیده ها در خارج از ایران 35میلیون ارزش دارد و فقط و فقط با قیمت فوق استثنائی...

ببخشید یه لحظه لطفا:

الو ...

جانم حسنعلی جان ؟

چند میخوای بفروشی داداش؟

2میلیون؟!!!!!!!!!!!!!!!

نه بابا گرونه نمیخرن جان تو!

من شاید 500 تومن چک 1ساله بتونم رد کنم برات اوکی؟

خدابرکت!

............

میگفتم :

فقط و فقط با قیمت حراج ویژه امروز 8 میلیون تومان به علاقه مندان عزیز عرضه میگردد!


لطفا جهت هرگونه مشاوره یا خرید با ایرانسل اینجانب 0936.... و یا به ادرس شهرک غرب دور میدان اول مراجعه نمایید


لطفا قبل از هرگونه خرید یا مشاوره وجوه نازنین را به حساب بنده واریز نمایید!

+ نوشته شده در  جمعه ششم آبان 1390ساعت 10:37  توسط محسن برنائی  | 

حراج تمبر خارجی(مالزی)




حراج 100عدد تمبر بی باطل زیبا از کشور مالزی سال 2009تا2011با موضوعات متنوع و کیفیت درجه یک:

        قیمت فروش            35000 تومان

      ارزش روی تمبرها حدود 26000تومان میباشد و کلیه تمبرها در سری 4عددی موجود است


                                               فروخته شد


تصمیم گرفتم یک نمونه حراج برای دوستان بذارم..

معمولا حراج بایستی بصورت فروش عمده با قیمت پایین تر از تکفروشی باشه تا این امکان را به خریدار بده که کالای مورد نظرش را با قیمتی خریداری کنه که در شرایط معمول امکانش کم است.

این مجموعه تمبر برای دوستانی مناسبه که علاقه به گرداوری تمبرهای خارجی زیبا با موضوعات متنوع دارند

و بیشتر موضوعات در زمینه

گل -قطار-طبیعت-خانواده سلطنتی-میوه-غذا-منظره-کودک و غیره است..



+ نوشته شده در  دوشنبه یازدهم مهر 1390ساعت 11:36  توسط محسن برنائی  | 

تاخیر...

سلام

چندروزی مشهد نبودم و دسترسی به سیستم هم اندک بود و نشد پست جدید بنویسم چراکه با کیبورد انگلیسی تایپ فارسی مشکله و سیستمی که بهش دسترسی داشتم از این مدل بود!

ولی گاهی سرچ کوچکی میکردم در ایام تعطیلی ...

از دوستی گفته بودم در پست های قبلی که حراج نرمالی را در مورد تمبرهای  یادگاریسال ۱۳۴۴-۱۳۵۷ در وبلاگش تبلیغ کرده بود و تعریف ایشون را کردم که قیمت مناسبی داده و نمونه نرمال یک حراج است و و نه یک نمونه عالی!

وقتی سری به وبلاگ ایشون زدم دیدم بعد از انتشار مطلب ایشون دوباره قیمت را از ۷۰۰ هزار تومان پایین اورده و ۶۵۰ تومن قیمت مجدد داده تا به یک نمونه عالی تبدیل بشه و ضمنا صادقانه هم اعلام میکنه که با برگه مصور ایرانی میفروشه نه آلمانی...

خلاصه گفتم برای خودم که حالا ۲تا مجموعه کامل بلوک ۴۴تا ۵۷ دارم هم در صورت امکان بخرم از ایشون و سوال کردم چند سری موجود دارید و من تصمیم داشتم حداقل ۲ تا مجموعه کامل دیگه بخرم...

ایشون قیمت دادند ولی اعلام کردند که باید ببینم اصلا موجود هست یا نه..

بعد از دقایقی هم اس ام اس دادند که فعلا موجود نیست و خبر میدم اگر موجود شد.

به نظر من بهتره فروشنده ها در صورت امکان این گونه پیشنهادها را موجود داشته باشند و بعد حراج کنند و اصولا اصل حراج هم بر همین پایه است.

ممکنه گاها برخی از تمبرها را که فروشنده از موجود بودن در بازار یا قابل تهیه بودن اونها مطمئن است بصورت تکسری و یا دوره های کوچک پیشنهاد فروش بده و پس از گرفتن سفارش اونها را بخره و ارسال کنه اما اینکار درمورد مجموعه تمبرهایی مثل دوره های کامل یادگاری و پستی ۴۴تا۵۷ یا قبل از ان کار درستی نیست چون ممکنه کالا را پیشنهاد بدید و بیخبر باشید که الان موجود نیست در بازار!

در ضمن قیمت پیشنهادی هم ممکنه ذهن خریدار درگیر قیمتی کنه که امکان خرید با این قیمت در بازار براش مقدور نیست

بهرحال چون از ایشون قبلا تعریف کرده بودم باید در صورت داشتن انتقاد هم همینجا مطرح میکردم.

من فقط تمبرهایی را برای فروش پیشنهاد میدم که حداقل ۲سری ازشون موجود داشته باشم و یا اینکه اگر ۱سری موجود دارم برای کلکسیون شخصی خودم نیاز نداشته باشم بهمین خاطر هم اکثر تمبرها یا دوره های کاملی را که پیشنهاد فروش دادم بیشتر از مقداری که در وبلاگ نوشتم موجود دارم و اگر تمبری را ندارم با پشتوانه شخص ثالث براش اگهی فروش نمیدم و البته مخالف اینکار هم برای فروش های جزئی نیستم و نظر شخصی ام این است که بهتره تمبر موجود باشه وبعداز ان براش  پیشنهاد  فروش و یا حراج بشه ...

+ نوشته شده در  دوشنبه چهارم مهر 1390ساعت 9:59  توسط محسن برنائی  | 

نگاهی به حراج اینترنتی تمبر در ایران + توافقات خرید مجموعه تمبر

معنی حراج تا جایی که من میدونم فروش یک یا مجموعه ای از کالااست که بصورت حضوری یا غیر حضوری انجام میشه و بدین صورت که خریداران پس از تعیین قیمت پایه توسط فروشنده یا وکیل قیمت های پیشنهادی را اعلام میکنند و طبق قرار طرفین فروشنده در فروش کالا مختار است یا که نیست!

مدل دیگر حراج هم فروشنده اجناس را یک یا دوبار و یا بصورت اخر فصل برای فروش با تخفیف بیشتر از حد معمول میذاره و...

اما مدل جدید حراج مدل حراجی 366روزه است! 1روز هم بیشتر ازتعداد روزهای سال شمسی تا خدایی ناکرده کم نیاد!

در این مدل فروشنده برای اغفال مشتری و فروش با قیمت بالاتر از حد معمول کلا 24 ساعته با تخفیف های فوق ویژه و استثنایی و فقط همین 3روز و غیره شما را به تعجیل میاندازه تا کالایی را که میتونید در شرایط معمول با 40درصد تخفیف بخرید مثلا با 30 درصد تخفیف خرید کنید و خوشحال باشید که فرصت را هم از دست ندادید!!!

در وبلاگ یکی از فروشنده های اینترنتی تمبر حراجی را دیدم که البته نمونه  خوبی از یک حراج اینترنتی است

البته نام بردن از ایشان بمعنای تایید کالای ارسالی برای خریداران و غیره نیست و فردا کامنت ندید شما گفتید و من خریدم! حالا اینجوری شده و بیا جوابگو باش!!!  :)

اقای ... که یک فروشنده اینترنتی تمبر است و شناخت من از ایشون در همین حد وبلاگی است تمبرهای سال 1344 تا 1357 را بصورت بلوک کامل 700 هزار تومان با برگه مصور قیمت داده اند و سری پستی 11تا 19 را+دولتی 1و2 و سری هوایی هم 575 هزار تومان که به نظر من قیمت مناسبی است و امکان فروش با قیمت پایین تر ممکن نبوده و نمونه نرمال یک حراج است و نه یک نمونه ویژه!

اما غیر از ایشون هنوز در فضای مجازی نمونه حراج اسمی دیگه ای ندیدم که براتون مثال بزنم و تایید کنم..

وبلاگ دیگری هم هست با ارشیو چندین ساله و حجیم که حراج 24 ساعته داره و در صورت انتخاب هر کالایی از ایشان من قول میدم حداقل 10 تا 20 درصد ارزانتر براتون بخرم!!!

ضمنا همین وبلاگ با اظهار اینکه برگ مصور المانی به شما خواهد داد برگه های مصور ایرانی با طلق بسیار ضخیم میفرسته که گاها چسب اونها به تمبر میچسبه و تمبرها را بی ارزش میکنه! ضمنا طلق استفاده شده ارزان که حباب گیری نشده پس از مدتی روی کیفیت تمبرهاتون اثر میذاره و باعث تخریب میشه!

این برگه های مصور نگهداری تمبر از روی برگه های مصور جناب فرحبخش کپی برداری و چاپ شده و گاها ممکنه فقط در تصویر زمینه اندازه اش تغییر پیدا کرده باشه

ضمنا اگر تمبرهای سال 44تا 57 را بصورت بلوک قصد خرید دارید در جریان باشید که تمبرهای بیدندانه و غیره هم باید بلوک موجود باشه نه تک..

راه منطقی دیگه تحویل گرفتن تمبر و چک کردن ان قبل از تسویه حساب است و اگر پیشنهاد خوبی به شما میشه از فروشنده بخواهید تمبرها را در ازای مبلغی بیعانه براتون به ادرس فروشنده قدیمی و معتبر تمبر در شهر یا استانتون بفرسته و پس از چک کردن البوم در حضور این واسطه اقدام به تسویه حساب کنید یا اینکه شخص که مورد اعتماد فروشنده است در محل سکونت شما این مسئولیت را قبول کنه و من خودم همین کار را برای خرید تمبرهای بلوک 44تا 57 انجام دادم و حدود 800هزار تومان را برای تحویل نگه داشتم و وقتی بدون مشکل و البته با ایراد جزئی تحویل گرفتم تسویه حساب کردم ...

خرید تمبرهای خارجی خیلی مشکل نیست و من این سختگیری ها را پیشنهاد نمیکنم

تا یادم نرفته قبلا شرط کنید که اگر مجموعه مطابق خواست شما نبود هزینه ارسال و عودت بعهده خود فروشنده است و از بیعانه شما کسر نشه!

در صورت ایراد و عدم مطابقت جزئی هم 50درصد هزینه کل را قبول کنید

و در صورت انصراف به هر جهت 10درصد ارزش کل مجموعه +هزینه کل ارسال و برگشت کالا را بعنوان خسارت قبول کنید.

و حل اختلاف را هم به نظر کارشناس فی ما بین مشروط کنید.

فکر میکنم اگر توافقات اول انجام بشه خیلی به بهبود معاملات تمبر کمک کنه و البته اینها نظرات شخصی من است و جای بررسی و نقد داره حتما!


+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و چهارم شهریور 1390ساعت 13:34  توسط محسن برنائی  | 

یک مقاله مفید در رابطه با جایگاه جهانی تمبر ایرانی

توضیح: در این مقاله نکات بسیار مفیدی گنجانده شده ولی متاسفانه دسترسی به تاریخ انتشار مقاله و یا تاریخ برگزاری نمایشگاه اشاره شده نداشتم...

 

تمبرهایی كه خسته‌اند، درست مثل یك چاپار

حامدفرحبخشی

 

اشاره:
در موزه‌ی تمبر، در نقطه‌ی غربی میدان امام؛ جایی كه حتی بیش‌تر تمبربازها و كلكسیونرهای تمبر ایران هم آن را نمی‌شناسند، این روزها یك اتفاق بزرگ دارد رخ می‌دهد كه بعد از انقلاب، شاید نخستین بار است كه به وقوع می‌پیوندد: برگزاری نمایشگاه تمبر ایران و 40 كشور جهان.
اما این نمایشگاه، برخلاف اهمیتی كه دارد، بازتاب چندانی در مطبوعات پیدا نمی‌كند. یعنی نه تنها مردم، كه مطبوعاتی‌ها هم نفهمیده‌اند و یا نخواسته‌اند كه به این حركت بزرگ، نگاهی هرچند كوچك داشته باشند. تمبر ایرانی تنهاست. درست مثل چاپاری خسته در سیاهی یك شب بارانی.
هروقت كه بحث‌مان به فرهنگ و شناساندن فرهنگ ایران زمین به مغرب زمینی‌ها كشیده می‌شود، به سرعت سراغ فرش و گبه، فیلم‌ و شاید هم خوشنویسی و حكاكی را می‌گیریم و فكر می‌كنیم كه خارجی‌ها تنها باید با این‌ها ایران را بشناسند. فكر می‌كنیم كه ما فقط در این‌ها سابقه داریم، جهانی شده‌ایم و هزار و یك دلیل دیگر، اما یادمان می‌رود كه خیلی چیزهای دیگری هم هستند كه با آن‌ها بتوانیم جهانی شویم و جای پای‌مان را در همه‌ی موزه‌‌ها و كلكسیون‌های خارجی باز كنیم. چیزهایی كه می‌توانند حتی هم‌سنگ فرش و حتی بیش‌تر، یك سفیر فرهنگی برای ما باشند. چیزی كه در آن سابقه‌مان به چاپار‌ها می‌رسد و در كنارش حتی می‌شود منافعی عایدمان شود، تمبر و صدور تمبر است.
این گزارش سعی دارد تا به مناسبت برگزاری نخستین نمایشگاه تمبر ایران و 40 كشور جهان، به بررسی مشكلات گسترش صنعت تمبر در داخل كشور و دلایل عدم حضور ایران در بازار‌ها و حراج‌های بزرگ جهانی تمبر و راه‌های رسیدن ایران به جایگاه مناسب خود در زمینه‌ی تمبر بپردازد.

بازگشت به نقطه‌ی صفر تمبر
ناصرالدین شاه كه از سفر فرنگ برگشت، سعی كرد از آنچه در بلاد فرنگ دیده بود، كپی‌برداری كند. یكی از چیزهایی كه پادشاه ایران آن را مفید دید، تمبر بود و به این دلیل دستور داد كه برای پست ایران، تمبر تهیه شود. این‌گونه شد كه در سال1244 شمسی در بیستمین سال سلطنت خود، یعنی وقتی كه 28 سال از انتشار نخستین تمبر در جهان گذشته بود، هیأتی از تهران به طرف پاریس عزیمت كرد تا برای تهیه تمبر و احیانا چاپ آن بررسی‌های لازم را صورت دهد و اگر توانست با وزارت پست و تلگراف فرانسه وارد مذاكره شود.
هیأت ایرانی با یك فرانسوی به نام «آلبرت بار» برای انتشار تمبر ایرانی به توافق رسید و به كمك او، نخستین دوره‌ی تمبرهای ایرانی كه بعد‌ها به «تمبر باقری» معروف شدند، چاپ شد. تمبرهایی در 4 رنگ بنفش، سبز، آبی و قرمز با قیمت‌های یك، دو، چهار و هشت شاهی و علامت شیروخورشید در وسط و چهار دایره در گوشه‌ها. امروزه این نوع تمبر‌ها با قیمت‌های میلیونی در حراج‌های بزرگ جهانی به فروش می‌رسند، و ما اینجا....

تمبر و درآمدهای افسانه‌ای
حالا كه دیگر صد‌ها هزار تمبرباز و كلكسیونر تمبر در سراسر دنیا وجود دارند، وقتی كه هرماهه حراج‌های بزرگ تمبر در سوئیس، آلمان و فرانسه برگزار می‌شود و درآمد تمبر آن‌چنان افسانه‌ای است كه شاید باورشان برای خیلی از ما مشكل باشد، باید خودمان را در این بازارچه‌ی جهانی تماشا كنیم.
یك قطعه تمبر قدیمی یا حتی جدید، ممكن است به اندازه‌ی یك قطعه عتیقه‌ی گران‌قیمت، ارزیابی شود، اما این هم منبع درآمدی است كه آن را نادیده گرفته‌اند و به این ترتیب، تمبر ما نه تنها كم‌كم از حافظه‌ی كلكسیون‌ها و موزه‌های تمبر پاك می‌شود كه هرساله صد‌ها هزار دلار درآمدی را كه می‌شود از طریق صدور تمبرهای‌مان به دست‌ آوردیم، بی‌جهت از دامن خود می‌رانیم.

تمیر،‌ فقط برای پاكت نامه
«كلكسیونر‌ها روز به روز كم‌تر می‌شوند. دلیلش هم این است كه وقتی برای تمیر تبلیغ نمی‌شود، جوان‌ها دیگر سراغ آن نمی‌آیند. حالا شاید ما در تمام جهان100 كلكسیونر حرفه‌ای هم نداشته باشیم، در حالی كه قبل از انقلاب، بیش‌تر از حالا به تمبر توجه می‌شد» این حرف‌ها را مهدی آهوری، كلكسیونر تمبر ایرانی می‌گوید: كه حدود 40 سال است مجموعه‌‌های تمبر را جمع می‌كند.‌ او اضافه می‌كند: «اگر چه ما سابقه‌ی ‌110 ساله‌ای در زمینه‌ی تمبر داریم، اما شاید در آن طرف بیش‌تر از داخل كشور تمبر ما را بشناسند.»
او از این مسأله بسیار گله‌مند است كه دولت و خصوصا وزارت پست در این سال‌ها هیچ كاری برای معرفی تمبر ایرانی انجام نداده‌اند، و فقط در این دو ـ سه ساله است كه دارد كارهای نسبتا خوبی برای معرفی تمبر ایرانی می‌شود.
«این‌ همه پول برای تبلیغ مواد غذایی صرف می‌شود، اما آیا شما تا حالا دیده‌اید كه یك تبلیغ كوچك برای تمبر بشود؟ وقتی دولت كاری نمی‌كند مردم هم تصورشان نسبت به تمبر اشتباهی است.» این را باقری مدیر موسسه‌ی تمبر باقری می‌گوید.
اكبرتاجی نیز كه یك مجموعه‌دار باسابقه در زمینه تمبر است، می‌گوید: «تمبرهای ما را مردم خیلی كم می‌شناسند، این كار احتیاج به تبلیغ دارد كه كسی به دنبال این كار نیست. رادیو، تلویزیون و روزنامه‌‌ها باید به این موضوع حساسیت نشان دهند. چون تمبر، پیامی است كه ما برای تمام جهان داریم.

آماتورها و سود‌اندیشی
«خانواده‌‌ها چند صد هزار تومان برای خرید كامپیوتر، لباس و حتی لوازم تزیینی غیرضروری خرج می‌كنند و اصلا هم به دنبال آن نیستند كه ببینند پولی را كه خرج كرده‌اند به كجا می‌رود و بعد از مدتی چه‌قدر از آن برمی‌گردد، اما در مورد تمبر این مسأله وجود دارد كه همه دایم به دنبال خرید و فروش هستند و این می‌شود كه دیگرنمی‌توانند آلبوم‌های قوی‌ای جمع كنند.» این را مهدی محمدی، یك مجموعه‌دار جوان كه برای خرید تمبر به نمایشگاه تمبر آمده است، می‌گوید. او معتقد است كه برخی خانواده‌های ایرانی تمبر را می‌شناسند، اما شناخت‌شان اغلب اوقات اشتباه است.
آن‌ها به تمبر، مثل آهن یا زعفران نگاه می‌كنند و می‌خواهند تا از آن سود ببرند، آن‌ها بیش‌تر از جمع‌آوری، تمبر را احتكار می‌كنند و دایم به فكر خرید و فروش هستند، درصورتی كه برای پرداختن حرفه‌ای به تمبر باید سودش را از كلكسیون‌داری جدا كرد و چنین می‌شود كه وقتی در كوتاه مدت به سود نمی‌رسند، به تمبر بی‌علاقه می‌شوند.

خارجی‌‌ها تمبرهای قدیمی‌‌ ما را می‌شناسند
شاید بتوانیم خیلی راحت از همین اول نتیجه‌گیری كنیم كه وقتی در داخل كشورمان، تمبرهای ایرانی را نمی‌شناسند، پس چه طور می‌شود توقع داشت در خارج از كشور آن را بشناسند، اما یادتان باشد بعضی وقت‌ها پیش داوری‌‌ها غلط از آب در می‌آیند.
باقری، مدیر موسسه‌ی تمبر باقری، در مورد شناخت خارجی‌‌ها از تمبر ایرانی می‌گوید: «تمبر ایران را در خارج از كشور خیلی خوب می‌شناسند، حتی موسسات بزرگی هستند كه به تمبر ایرانی علاقه نشان می‌دهند،او در این موردمی‌گوید: همین اواخر در یكی از حراجی‌های بزرگ تمبر جهانی، یك تمبر ایرانی به حراج گذاشته شده بود، كه یك ایرانی مقیم خارج آن را به قیمت 30 میلیون خریداری كرد.
این كلكسیونر تمبر ایرانی البته می‌گوید كه منظورش از شناختن تمبر ایرانی تنها به تمبرهای قدیمی منحصر می‌شود،« تمبرهای جدید به دلیل مشكل ارسال زیاد مورد توجه آن‌ها نیست، تمبرهایی كه آن‌ها به آن علاقمند هستند تمبرهایی است كه قدیمی هستند، تمبرهایی كه مصرف شده و روی پاكت چسبانده شده‌اند».
او می‌گوید: در خارج حتی موسساتی هستند كه برای تمبر ایران كتاب چاپ كرده‌اند، برخی از این موسسات هستند كه برای تمبر ایرانی گواهی صادر می‌كنند و این یعنی این كه به حدی شناخت آن‌ها از تمبر زیاد است كه می‌توانند اصل و تقلبی بودن تمبرهای ایرانی را تشخیص بدهند، الان شما هر زمان كه بخواهید برای تمبرتان گواهی صادر كنید می‌توانید به این موسسات مراجعه كنید، موسساتی مانند موسسه‌ی رویال فولوتولیك كه متخصصان بزرگی در زمینه‌ی شناخت تمبر ایران دارند.



وقتی تمبر هم نمی‌تواند پست شود
شاید یكی از مهم‌ترین دلایلی كه تمبر ایران در سال‌های اخیر در كلكسیون‌های خارجی‌‌ها كم شده است، تصمیمات نادرست دولت است كه بیش‌تر از آن كه به فكر گسترش حضور تمبر ایرانی در بازارهای خارجی باشد، به دنبال ایجاد محدودیت برای این تمبرهاست.
این محدودیت‌ها باعث شده تا تمبرجدید ایرانی را در آن طرف آب‌ها نشناسند، چرا كه دیگر نمی‌شود تمبر را مبادله كرد، آن‌ها می‌گویند كه ارسال تمبر به خارج یعنی خروج ارز و به این بهانه جلوی خروج تمبر از ایران را می‌گیرند واین می‌شود كه دیگر كسی در آن طرف دنیا نمی‌تواند آبونمان تمبرهای ایرانی بشود و آن‌ها را به‌طور مرتب بخرد.
«البته برخی صحبت‌هایی هست كه مثلا بشود هر سال مقداری تمبر جدید را بفرستند آن طرف، اما این مقدار آن‌قدر نیست كه یك فروشنده‌ی تمبر ایرانی یا خارجی تمبر بیاید روی آن حساب كند و سرمایه‌گذاری كند.
باقری، مسئول موسسه‌ی تمبر باقری كه از مشهورترین موسسات تمبر ایرانی است، در این مورد می‌گوید: آن‌‌ها می‌گویند كه خروج تمبر به معنای خروج ارز است، اما آن‌ها شاید نمی‌دانند كه ما مقدار زیادی تمبر باطله داریم كه مصرف شده است و در داخل كشور خودمان ارزشی ندارد، تمبرهایی كه روی پاكت استفاده شده است، اما تمبر فروش‌های حرفه‌ای آن‌ها را جمع آوری می‌كنند و این‌ها را به صورت «رقم» به توریست‌ها و یا علاقمندان تمبر می‌فروشند و این طوری می‌شود كه تمبر آن كشور‌ها را در سایر كشور‌ها می‌شناسند، اما متاسفانه در این مجموعه‌های تمبر همیشه جای تمبرهای ایرانی خالی است و در این مجموعه‌‌ها اثری از تمبرهای ایرانی نیست.
به گفته‌ی او برای مغازه‌های تمبر فروشی خارجی كه تمبرهای باطله را به صورت تزیینی، آلبومی یا بسته بندی در آن طرف آب‌ها می‌فروشند، فرقی نمی‌كند كه این تمبر مال كدام كشور است، اما وقتی كه از ایران تمبری نمی‌رود آن‌ها نمی‌توانند آن را عرضه كنند.
علاوه بر این درمورد تمبرهای سالم نیز به دلیل وجود این قانون، هیچ‌یك ازخریداران تمبر جهانی حاضر به خرید تمبر ایران نمی‌شوند، چرا كه آن‌ها تمبرهای كشورهایی را برای خریداران خود ارسال می‌كنند كه بتوانند تمام تمبرهای منتشره توسط‌ آن كشور را در اختیار آن‌ها بگذارند نه تمبرهایی كه امروز باشد و فردا باز ارسالش قطع شود.
«وقتی كه فروشنده‌های آن‌ها ببینند كه ارسال تمبر ما آسان است، آن وقت است كه حاضرند قرار داد ببندند، آن‌ها می‌گویند تعهد بدهید كه تمبرتان را همیشه برای ما ارسال می‌كنید، بیایید قرار داد ببندید، اما آن‌ها حاضر نیستند تمبرهای كشوری را به مشتریان خودشان عرضه كنند كه بعداً نتوانند سری‌های دیگر آن را به او عرضه كنند».
كلكسیونرهای تمبر ایرانی حتی می‌گویند كه اخیرا یكی از مسافران ایرانی با خود تمبرهای جدید ایران را به انگلستان برده است، اما در آنجا این تمبر‌ها را از او نخریده‌اند، فروشندگان تمبر آنجا به او گفته‌اند ما نگران بعدش هستیم، وقتی آبونمان می‌كنیم كه از یك كشور به صورت مداوم تمبر برای ما بیاید.

اول پول می‌گیریم بعد امكانات می‌دهیم
یكی دیگر از مشكلاتی كه باعث شده است تا تمبرجدید ایرانی تا این حد در جهان ناشناخته بماند، این است كه ما اگر هم بخواهیم كاری در زمینه‌ی گسترش تمبرمان در بازارهای جهانی بكنیم، تنها به صورت كوتاه مدت به فروش تمبر فكر می‌كنیم، در حالی‌ كه آن‌ها در خارج كشور برای این كار برنامه‌ریزی‌های بلند مدتی دارند كه شاید برای ماعجیب باشد.
شما الان به یك انجمن تمبر در آلمان نامه بنویسید و بگویید می‌خواهید عضو شوید یا تمبر خریداری كنید، خیلی زود سه جلد كتاب نفیس تمبر برایتان می‌فرستند كه هر كدام كلی برایش هزینه شده است، یك كد هم به شما می‌دهند كه شما با آن كد می‌توانید با آن‌ها مكاتبه كنید و از آن‌ها تمبر بخرید، آن‌ها در ابتدا همه نوع امكانات در اختیار شما می‌گذارند وبعد دنبال پول هستند، اما ما در این‌جا خیلی محدود نگاه می‌كنیم و فكر می‌كنیم كه فقط باید به فروش كوتاه مدت فكر كنیم، این را مهدی آهوری كلكسیونر تمبر می‌گوید.

تمبرهای‌مان جهانی نیست
علاوه بر مشكلات بسیاری كه در مورد صدور تمبرهای جدید ایرانی وجود دارد،جهانی نبودن موضوعات بسیاری ازتمبرهای ایرانی، خصوصاً در سال‌های پس ازانقلاب از دلایل دیگری است كه باعث شده است تا تمبرهای جدید ایرانی در خارج كشور مشتری چندانی نداشته باشد، تمبرهای مناسبتی و یاد بود ما كه معمولاً هم جاذبه‌ای ندارند به حدی زیاد هستند كه خیلی‌‌ها حاضر نمی‌شوند آن‌ها رابخرند و این در حالی است كه تعیین موضوع در انتشار تمبرهای پستی از اهمیت بسزایی برخوردار است.
ولی خانباخانی در كتاب تمبر و تمبرشناسی در این مورد می‌نویسد: «امروزه كه تمبر از جنبه‌های صرفاً پستی خارج شده است و از نظر هنری و تمبرشناختی مورد توجه قرار گرفته است، سیاست‌گذاران انتشار تمبر در هر كشور در انتخاب موضوع آن‌ها دقت و وسواس زیادی به خرج می‌دهند.
در هریك از كشور‌ها یك كمیته‌ی مشورتی، پیشنهادهای رسیده از طرف مردم ونهادهای مختلف را بررسی می‌كند و آن‌ها را به تصویب می‌رساند.
ماده 9 آیین نامه اجرایی اتحادیه‌ی جهانی پست به این مطلب اشاره دارد كه ادارات پستی باید حداكثر سعی خود را برای احتراز از موضوعات یا طرح‌هایی كه به نوعی به فرد یا كشوری توهین روا می‌دارند به عمل آورند وسعی كنند موضوعات سهل الوصولی را انتخاب كنند كه به وسیله آن‌ها بتوان به نشر فرهنگ، تحكیم روابط دوستی میان مردم، دستیابی به صلح جهانی و پاسداری از آن كمك كرد».
پدیده‌های طبیعی و جلوه‌های زیبای آن، پدیده‌های علمی، هنری و فرهنگی، كودكان و آداب و رسوم ملی و محلی، ورزش، اماكن تاریخی، حیوانات و گیاهان و... در راس موضوعاتی هستند كه مورد توجه علاقمندان تمبر است، البته در كنار این تمبر‌ها به ندرت تمبرهای مناسبتی و پرتره‌ی اشخاص سیاسی نیز منتشر می‌شود.
متاسفانه یكی از ضعف‌های تمبرهای ایرانی آن است كه تمبرهای پرتره‌ی اشخاص یا تمبرهای پرسوناژ زیاد است، اكبر تاجی مسئول موسسه‌ی تمبر تاجی با بیان این مطلب می‌گوید: تمبرهای ایرانی در صورتی مورد استقبال خریداران خارجی قرار خواهد گرفت كه سوژه آن‌ها و رنگ بندی آن‌ها شكیل و زیبا باشد و از پرسوناژ استفاده نشود، تمبرهایی مثل تمبرهای پرنده‌ها، مسجد‌ها و تا حدودی تمبرهای پیشرفت‌های كشور است.

نقش تمبر دشمنی برای تمبر
بسیاری از مجموعه‌داران تمبر، نقش تمبر را كه به جای تمبر در تمامی ادارات پستی از آن استفاده می‌شود را از عواملی می‌دانند كه باعث شده است تا تمبر ایرانی تضعیف شود، در حالی‌ كه استفاده هر چه بیش‌تر از تمبر به اعتبار تمبر آن كشور می‌افزاید.
اكبر تاجی مجموعه‌دار می‌گوید: ما اگر می‌خواهیم تمبرمان اعتبار پیدا كند باید كم‌تر ازنقش تمبر استفاده كنیم و اجازه بدهیم كه مراسلات از طریق تمبر انجام شود، ما از این جهت مشكل چندانی نداریم، ما می‌توانیم تمبر‌هایی با قیمت‌های بالا را برای مراسلاتی كه هزینه آن‌ها بالاست مورد استفاده قرار دهیم، الان تمبرهایی عرضه شده است كه قیمت آن‌ها 450 تومان است، چرا از این گونه تمبر‌ها كم‌تر استفاده می‌شود و بیش‌تر به نقش تمبر اهمیت می‌دهند.

چه باید كرد؟
برای شناساندن تمبر خودمان در عرصه‌ی داخلی و خارجی ما باید قبل از آن كه تمبرهای ایرانی برای همیشه از كلكسیون‌های داخلی و خارجی حذف شود، كاری بكنیم.
برای این كار باید در ابتدا با گسترش فرهنگ جمع آوری تمبر در داخل كشور كارمان را شروع كنیم، برای این كار هم باید در كنار تبلیغات وسیعی كه برای گسترش این فرهنگ انجام می‌شود، باید كاری كرد كه مردم احساس كنند كه تمبر خیلی به آن‌ها نزدیك است و می‌توانند خیلی راحت بروند دنبالش.
برای این كار هم ادارات پست، مهم‌ترین مراكز هستند،آن‌ها باید باجه‌هایی را در ادارات پست قرار دهند كه تنها به كار فروش تمبر در تمام زمان‌های سال بپردازند، این باجه‌ها باید مكان‌هایی برای نمایش تمبرهای‌شان داشته باشند كه هركسی كه می‌رود آن‌ها را ببیند و آن‌ها را بخرد.
علاوه بر این باید جزوات اطلاع رسانی در مورد تمبر و خصوصاً در این مورد كه خرید وفروش تمبر به چه صورت است باید به آن‌ها داده شود، خیلی از مردم خصوصاً جوانان و نوجوانانی كه در كار تمبر وارد می‌شوند فكر می‌كنند كه تمبر یك وسیله‌ی معامله است در حالی كه تمبر یك عشق است، اگر جوانان این مسئله را بدانند، با اطلاع وارد كار جمع آوری تمبر می‌شوند و آن وقت دایم به فكر معامله نیستند و طبیعتاً می‌توانند كلكسیون‌های غنی‌ای را جمع آوری كنند.
ادارات پست در مراحل بعدی باید تدبیری بیندیشند كه تمبر به صورت راحت تری در اختیار فروشندگان تمبر قرار گیرد،یكی از فروشندگان تمبر در این مورد می‌گوید، ببینید الان ما باید زمانی كه تمبر منتشر می‌شود برویم و مقدار زیادی سرمایه‌برای خریدتمبر‌ها بپردازیم سرمایه‌ای كه ماه‌ها می‌خوابد تا برگردد، در حالی كه اگر وزارت پست امكانات خاصی برای خرید تمبر در اختیار فروشندگان بگذارد، مثلاً این كه تمبر‌ها را به فروشندگان بدهد و از آن‌ها بخواهد كه پولش را در یك مهلت مثلا شش ماهه به پست برگردانند، در این صورت ما می‌توانیم با سود كم‌تر عرضه‌ی بیشتری داشته باشیم.
علاوه بر این در زمینه‌ی شناساندن تمبرهای ایرانی به كلكسیونرهای خارجی باید زود‌تر علاوه بر آن‌كه راهی برای خروج قانونی و دایمی تمبر ایرانی به خارج می‌اندیشیم، جزوات، نشریات و كتاب‌هایی را منتشر كنیم و در اختیار كلكسیونر‌های خارجی قرار دهیم تا آن‌ها را هر چه بیش‌تر با تمبرهای جدید و زیبای ایرانی آشنا سازیم.
برای وارد شدن به بازارهای جهانی تمبر، علاوه بر این ما باید به فكر انتشار تمبرهایی باشیم كه قابلیت ورود به این بازارهارا داشته باشند، تكیه بیش از حد به تمبرهای پرسوناژ كه ممكن است شخصیت آن حتی در داخل كشور هم فرد چندان شناخته‌شده‌ای نباشد، تنها باعث از دست دادن این بازار سود آور می‌شود.

مدال‌هایی برای تمبر ایرانی
همیشه از تلویزیون آرزو داشته‌ایم كه ببینیم كه پرچم كشورمان برای پیروزی در یك میدان ورزشی برافراشته می‌شود، شاید حتی خیلی از ما دقیقاً بدانیم كه ورزشكاران یا سینماگران كشورمان دقیقاً در چه سال‌هایی پرچم ایران را برافراشته‌اند، اما شاید تعداد آن‌هایی كه دقیقاً بدانند كه در مسابقات بین المللی تمبر، كلكسیونرهای ایرانی مثل «دكتر دادخواه» یا «فرشید نوین فرح‌بخش» هم بوده‌اند كه پرچم ایران را برافراشته‌اند، و مدال گرفته‌اند و آن‌وقت پرچم ایران را برافراشته‌اند و سرود ایران را نواخته‌اند.


اختراع تمبر، یك جهش ارتباطی
در سال 1837 میلادی «رونالد هیل» كه با عنوان كارمند ارشد اداره‌ی پست انگلیس از او یاد می‌شود، طی نامه‌ای به مجلس عوام این كشور، ضرورت كاربرد، چگونگی چاپ و مقررات استفاده از تمبر پستی را برای اعضای مجلس توضیح داد، این پیشنهاد در آن زمان از سوی مجلس عوام به دلیل امكان تقلب و سوء استفاده از آن مورد تایید قرار نگرفت.
اما در همان سال دولت انگلیس از چاپخانه‌ها خواست تا نمونه‌های تمبر را طراحی و چاپ كرده وبه اداره‌ی پست بفرستند، در این زمان شخصی به نام «مولردی» با طراحی نمونه تمبری، پیشنهاد كرد كه ادارات پستی تمبرها را با توجه به وزن مرسوله‌ها مورد استفاده قرار دهند، «رونالد هیل» - همان كارمند ارشد اداره‌ی پست انگلیس- كه چندی قبل توضیحاتش در مورد چاپ تمبر و مقررات استفاده آن، مورد تایید مجلس عوام قرار نگرفته بود این بار از این طرح حمایت كرد، به این ترتیب دولت انگلیس با توجه به تلاش‌های وی در آگاه سازی نمایندگان در ماه مه‌ی 1840 این پیشنهاد را پذیرفت و نخستین تمبر دنیا به ارزش یك و دو پنی با تصویر ملكه‌ی انگلیس( معروف به پنی سیاه) چاپ ومنتشر شد و مورد استفاده‌ی پستی قرار گرفت.
با توجه به پیشنهاد اولیه آقای هیل و حمایت او از طرح مولردی، او را پدر و ابداع كننده‌ی تمبر در جهان می‌شناسند

تمبر همان تنخواه فارسی است؟
اگر چه انگلیسی‌ها اولین بار تمبر را اختراع كردند، اما كلمه‌ی تمبر یك كلمه‌ی فرانسوی با ریشه‌ی لاتینی است كه به معنی زنگ و طنین صوت است.
تمبر نخستین بار از كلمه‌ی مغولی «تمغا» به معنی مهر گرفته شده است كه آنهم از كلمه‌ی «تنخواه» فارسی به معنی «پول گمرك و مهر مربوط به آن» گرفته شده است، این لغت احتمالا از ایران به چین رفته و در آنجا وارد زبان مغولی شده است .
زمانی كه مغول‌ها از طریق ایران ارتباطشان با اروپا برقرار می‌شود، تعدادی از كلمات مغولی و از جمله تمغا كه عبارت بود از مهری كه بر نامه می‌زدند یا با آن پشت اسبان را داغ نشان می‌گذاشتند به زبان فرانسوی رفت اما چون كه در فرانسوی «غ» وجود ندارد به جای آن «ر» گذاشتند و كلمه‌ی تمبر مورد استفاده قرار گرفت و از طریق این زبان به سایر زبان‌ها رفت.

 

+ نوشته شده در  شنبه هشتم مرداد 1390ساعت 11:17  توسط محسن برنائی  |